Nyíregyházáról Dombrádra a fapados, széntüzeléses vonattal érkező utast, kiránduló csoportot ma már a végállomáson sok-sok látnivaló várja. Vasúti Járműkiállítás, Vasúti Múzeum, Képtár, Helytörténeti Kiállítás és a Kossuth Lajos Emlékszoba. A Vasúti Járműkiállítást 1996-ben nyitottuk meg, a második kisvasúti napon. Az állandó kiállításra örömmel fogadunk minden kedves látogatót és reméljük tarsolyukban szép emlékkel térnek haza. A kiállított járművek gyűjtése állandó és folyamatos.
VASÚTI JÁRMŰKIÁLLÍTÁS
Az első vágányon diesel motoros mozdony és egy személykocsi áll. A mozdony gyártója Welheim Piczk Vagon és Gépgyár Győr. Gyártási éve 1961, típusa MK48. Dombrád állomásra minden vonatot az az MK48-as típusú mozdony továbbít a hatvanas évektől napjainkig. A személyszállítás megindulását követően 1906-tól a hatvanas évekig gőzmozdony szállított. Sajnos a skanzenból még egyelőre hiányzik ez a típus. A személykocsi gyártója MÁV Debreceni Járműjavító. Gyártási éve 1958, típusa Bax. A személykocsi fapados, széntüzeléses, a múltat idézi, de napjainkban is ezen utaznak az utasok. A XXI. század elején ilyen kocsi az ország területén már csak a megmaradt néhány keskeny nyomközű és eredeti vasutakon közlekedik. A második vágányon egy nyitott teherkocsi és egy fedett teherkocsi látható. A nyitott teherkocsi gyártója a MÁV Székesfehérvári Járműjavító. Gyártási éve 1960, típusa Faw. A fedett teherkocsi gyártója MÁV Székesfehérvári Járműjavító. Gyártási éve 1959, típusa Haw. Teherkocsit ugyan ma már ritkán látni, mivel a kilencvenes évek elején az áruszállítás a kisvasúton megszűnt. Esetleg nyitott teherkocsi belső használatra maradt a forgalomban. Pedig a múltban igen nagy jelentősége volt az áruszállításban. A környéket ellátó tüzépre ezzel szállították a lakosságnak a fűtéshez a szenet, fát, az építéshez szükséges anyagokat (sódert, téglát, cementet, stb.). Mivel a környék talaja kedvező a cukorrépa termeléshez, a termelőszövetkezet és az egyéni gazdák nagy mennyiségű őszi betakarított répáját évtizedeken keresztül ezekkel a nyitott kocsikkal szállították Szerencsre, a cukorgyárba. Ezekkel a kocsikkal juttatták el az itt élő emberek megtermelt javaikat más városokba. Naponta több szerelvény indult Nyíregyházára. Még a hetvenes években is három szerelvény szinte az ország minden részére szállított almát, hagymát, babot, burgonyát. A harmadik vágányon permetező kocsi és egy önürítős kőszállító kocsi található. A permetező kocsi a pályaszakasz gyomirtását végezte. Régen, amikor még tekintélye volt a vasútnak, vasutasoknak, sok ember dolgozott a vasúti pálya mellett. Nyári szünidőben a gyomtalanítást is fekete klott-gatyás gyerekek végezték kevés bérért. Kapálták a vasúti pálya sín melletti részét, irtották a gyomot. Az önürítős kőszállító kocsi alkalmas zúzott kő, bányakavics, homok és egyéb ömlesztett anyagok szállítására és a felhasználás helyén történő ürítésre. A kocsi végén van egy tekerő szerkezet, amely segítségével oldalra lehet a kocsi szekrényt billenteni. A negyedik vágányon pályafenntartásnál használatos járműveket látunk. Kaiser vágánymérő, fékezhető pályakocsi, fék nélküli pályakocsi, motoros hajtány, pályamesteri kocsi, pályakocsi, mely ütközős, fékezhető. Ezzel szállították a vasúti dolgozók a munkájukhoz szükséges szerszámokat. A kisebb brigádok dolgozói is erre ültek fel. A pályakocsi úgy van kiképezve, hogy a végén jobb és bal oldalt egy-egy vájat van. Ebbe a vájatba két dolgozó egy-egy lábával térdelt, a másik lábával pedig lökte a kocsit. Így haladtak előre a sínen. A negyedik vágányon lévő apróbb járműveket főként a kiránduló gyerekek, gyerekes családok vizsgálgatják nagy érdeklődéssel. Felülnek rájuk, helyben vezetik és pilótának érzik magukat.
A Vasúti Járműkiállítás egész évben ingyenesen látogatható!
forrás: dombrád.hu ; facebook utazói fotók